Terwijl de jaarlijks inkomsten van Greenpeace iets dalen, stijgen de uitgaven. Dat blijkt uit de financiële gegevens van de organisatie. In 2011 en 2012 gaf Greenpeace meer uit dan dat er binnenkwam.

Vorig jaar kreeg Greenpeace ongeveer 22,5 miljoen euro binnen, in 2010 nog ruim 25 miljoen euro. De uitgaven stegen juist van 23,7 naar ruim 29 miljoen in dezelfde tijd, waardoor er van de reserves van de organisatie nog maar 10 miljoen over is.

Ook stegen de wervingskosten naar 4,5 miljoen euro in 2012, tegen 3,5 miljoen in 2010. Oftewel: in 2012 werd 23,6 procent van de inkomsten besteed aan fondsenwerving. Daarmee zit Greenpeace net onder de norm van 25 procent, de zogenoemde strijkstoknorm.

Een woordvoerster van de organisatie laat echter weten dat dat niet de reden is om juist nu een brief te sturen naar ongeveer 10.000 van de 466.000 donateurs, waarin hun wordt gevraagd om een extra bijdrage.

Wel besloot Greenpeace, om het werven van extra geld zo goedkoop mogelijk te maken, een brief te sturen waarin vooral kleine donateurs om een extra bijdrage wordt gevraagd. “We hebben eerder donateurs telefonisch benaderd, maar dat was veel duurder”, aldus een woordvoerster.

Lees ook

Greenpeace verhoogt automatisch gift van donateurs

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl